...

...
Alptekin Şimşek

6 Şubat 2014 Perşembe

Tatlı Sözlük (13 )

DEVELER:
Her zaman için su stoku yapmaları bakımından ne kadar da İstanbulludurlar bu hayvanlar. Ben bir de "Yok deve!" deyimini çok severim!.. Deveye demişler ki "neden boynun eğri", şeklinde başlayan bir atasözü vardır. Ama ben bunu doğrulatamadım hiçbir deveden. Hangisine sorduysam; bize şimdiye kadar öyle bir şey sorulmadı; sorulsaydı elbette gerekli açıklamayı yapardık, dediler. 
 

Develer, Hindistan, Pakistan, Afganistan ve Arabistan'da çok bulunur. Demek oluyor ki, Türkiye yerine Türkistan olsaymışık, bizde de çok bulunacakmış. Esasen bizde 'çüş deve' si çok bulunur ama ben rastlayamadım, anlatanların yalancısıyım. 

Develeri araştırırken ilginç bir hususu tespit ettim ki, bu husus el emeği ile geçinen insanlarla develer arasında ortak bir yönün bulunması. O da her ikisinin de bol bol nasıra sahip olması. Biliyorsunuz el emeği yoğun olarak çalışanların elleri nasır olur... Develer de sadece çökerek dinlenebildiklerinden işte bu yere değen yerleri nasır oluyor. Görüyorsunuz ki, arada kocaman da bir fark var; insanlar çalışırken nasır tutuyor, develer dinlenirken. Bu da Allah'ın bir hikmeti olsa gerektir.

Deve deyince bizim aklımıza hep çift hörgüçlü olanlar gelir ama bir de tek hörgüçlü olanlar vardır. Bunlarınkisi gerçekten bir deve dramıdır. Çünkü, tek hörgüçlü develer, çift hörgüçlü olanlarca aşağılanmakta ve dışlanmaktadır. Buna rağmen tek hörgüçlü develer kendilerini avutmasını gayet iyi bilirler ve şöyle derler: "Deve olana bir tek hörgüç yeter!.."

Develerin aşk hayatı hep yalan-dolanla doludur. Çok başarılı kur yapma becerisine sahip olan erkek develer, dişi develeri çoğu hüsranla biten aşk hikayelerine sürükler dururlar. Çünkü, balım-cicim çöl fırtınalarında dişi deveye 'aşkım, hayatım' gibi iltifatlar eden erkek devenin gerçek niyetinin, dişi devenin sırtındaki sular olduğu nice sonra anlaşılır.

Develerle ilgili son bir bilgi ise şudur: Takriben M.Ö. 2570 yıllarında develer, devekuşları aleyhine babalık davası açmış fakat kaybetmişlerdir. İşte bu yüzden 'kuşu' soyadını taşıyamazlar. 

A. Şimşek 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder